30 mei, 2016

Eerste Viking-zoon moet Vanderveerens aan nieuwe topsportsuccessen helpen

De voormalige topsportfamilie Vanderveeren heeft haar eerste Viking-zoon verwelkomd. Magnus, het strategische liefdeskind van Yannick Vanderveeren en zijn Noorse vrouw Ingrid Østbye, moet in de eerste plaats het roemrijke sportverleden van het geslacht Vanderveeren in ere herstellen. Dat ging vijftien jaar geleden verloren toen Yannick voor de boeken in plaats van de ballen koos. Hij beschouwt het nu als z´n plicht om die historische flater recht te zetten.

´Vanaf het moment dat ik eind 2011 in de dwarrelende decembersneeuw Ingrid aan de Brusselse Beurs verschalkte, ontstond de mythe dat ik ze enkel voor haar looks en haar oliekronen gekozen had. Belachelijk. Het was pas na de eerste ontmoeting met haar familie dat ik finaal overstag ging. Ingrids genetisch materiaal in combinatie met het VDV-DNA levert immers een schat aan sportcarrièremogelijkheden op. Haar tweelingbroer lijkt een Abercrombie-model op skilatten en kan bijhoorlijk tegen een balletje trappen. Verschillende sportmanagers willen al het portretrecht van Magnus binnenrijven.´ 

Voetbal lijkt een logische keuze voor de jongste Vanderveeren, gezien de sportieve achtergrond van beide families. Maar Yannick wil hem niet in één richting pushen: ´Noorwegen snakt al decennialang naar een eerste toptennisser, terwijl het Vlaamse schansspringrecord van Tom Waes duidelijk voor verbetering vatbaar is. Het liefst wil ik Magnus op Wimbledon zien schitteren, maar hij moet vooral doen wat hij graag wil doen. Zolang het maar een topsportcarrière is.´

De moeder van Magnus ziet vooral politieke opportuniteiten in zijn komst. ´Door Vlaanderen een eerste Viking-Vanderveeren te bieden, hoop ik de relaties tussen Noorwegen en de rest van Europa te verbeteren. Het doet het Noorse volk pijn dat onze Europese broedervolkeren ons als egoïstische oliesjeiks beschouwen. Magnus Vanderveeren is het beste bewijs dat we wél een belangrijk deel van onze moederkoek willen delen. Ik verontschuldig me echter voor m´n voorouders die op hun plundertochten langsheen de Vlaamse kust nooit een Vanderveeren bezwangerd hebben. De Europese sportgeschiedenis had er helemaal anders kunnen uitzien.´

Als bijkomende geste richting Vlaanderen koos Ingrid voor een bevalling op Vlaamse bodem. Een emotionele beslissing die Magnus de dubbele nationaliteit zal opleveren. ´De toekomst van Noorwegen ligt vanaf nu in het hart van Europa. Al moet ik eerlijk toegeven dat het gemak waarmee de lokale gynaecologes hier epidurale verdovingen uitdelen ook meespeelde. Bij een kind gemaakt in Ibiza past een geboorte in hogere sferen.´ 

Maar wat als Magnus niet in de hogere echelons van de maatschappij geraakt? ´Aan zo´n rampscenario´s denken we simpelweg niet,´ aldus de fiere vader. ´Eén blik op Magnus zegt voldoende: deze jongen heeft het. Anders had ik wel een clausule in mijn huwelijkscontract laten opnemen.´

Een doopfeest komt er overigens niet. ´Ik wil geen systeem op gang brengen waarin Magnus op zaterdagmorgen in de catechese zit en nuttige uren op de tennisbaan aan zich voorbij ziet gaan. Als kersverse vader neem ik meteen m´n verantwoordelijkheid.´