06 mei, 2016

Wortels & Vleugels

Liefste zoon,

We kennen elkaar nog niet zo goed, maar dat komt nog wel. Ik vind het alvast fantastisch dat je net als jouw vader veel belang aan jouw voorkomen hecht. Gisteren besliste je plots om in stuitligging te draaien en een keizersnede af te dwingen. Ongetwijfeld dacht je aan jouw allereerste Instagramfoto, die jouw imago voor de komende maanden zal bepalen. En hoewel de Aden-filter middenmotors tot modellen kan verheffen, besloot je niets aan het toeval over te laten. Geen urenlang gewring door een schimmige en zure sloot, maar een eersteklasserit naar het levenslicht. Niet voor niets gemaakt in het jetsetIbiza. Je koos voor een clean cut en een blijde uittrede in stijl. Een eeuwig litteken voor jouw moeder, maar een rimpelloze start van jouw avontuur. Getting your priorities straight, that´s my boy. 


Maar wat worden mijn prioriteiten ten aanzien van jou? Een groot Deens denker vertrouwde me ooit toe dat de ideale opvoeding uit ´Wortels & Vleugels´ bestaat. Met wortels bedoelde ze grondwaarden en tradities. De kern van ons zijn. En daarvoor makker, ben ik jouw moeder in het Hoge Noorden gaan halen. Al speelden haar engelenlooks ook wel een rol in het tot stand brengen van mijn (gebakken) luchtbrug tussen Brussel en Oslo. 

Stevige wortels die voeden en versterken vormen immers al eeuwenlang het succesrecept van Scandinavische vrouwen die hun zonen grootbrengen tot verantwoordelijke Vikingen. Volgelingen van de Wet van Jante, die gelijkheid tussen mensen als het hoogste goed beschouwen. Opgegroeid in huizen waar het uiterst gezellig (koselig) en liefdevol vertoeven is, bij voorkeur met familie. En die ´net genoeg, niet te veel´ nastreven. Als voormalig boerenmeisje benadrukt jouw moeder het belang van discipline en een evenwichtig leven in harmonie met zichzelf en met de natuur. Verder zal ze je ongetwijfeld haar persoonlijke waarden als vriendelijkheid, zorgzaamheid en geduld aanreiken. Because she´s probably the sweetest person in the world, althans dat herinner ik me uit m´n trouwspeech.

Dankzij haar tradities en achtergrond zal je – als de tijd en iets anders er voor rijp zijn – jaarlijks op 17 mei straalbezopen van de Akkevit de Noorse grondwet vieren in een pak van 200 jaar oud én krijg je instant access tot een snoepwinkel gevuld met duizenden Scandinavische sugar honeys. Meer dan zoethoudertjes, neem dat maar van jouw vader aan. Het hunkeren naar de noordelijke schemerrijke zomernachten, dansend met oneindig lange benen, zal je door de donkere winters leiden. Dat en jouw onvermijdbare langlauflatten. Beter dan dit wordt het niet, hoeveel maagden andere goden je ook zullen beloven. 


Maar als nieuwbakken Vanderveeren en jongste telg van een topsportfamilie, vertel ik je nu al dat die Scandinavische Wet van Jante de ontwikkeling van jouw talenten niet in de weg mag staan. Experimenteer, exerceer, excelleer. Wapper met jouw vleugels en vraag me ze te verrijken. Zaag me de oren van mijn grijzende kop voor sportlessen, concerttickets en studiereizen. Vergeet te rekenen, leer talen. Vertrek op Erasmus. Get me investing, get yourself inspired.

Beschouw anderen als gelijken, maar durf anders te zijn en beter te doen. Handel vaak genoeg vanuit jouw goesting. ´Why would you deny yourself something you want?´ Geef voldoende gehoor aan de stem van dat duiveltje zonder een hel voor jouw naasten te creëren. Leef als niemands meester, niemands knecht. Laat de verantwoordelijkheid jou niet verlammen. Sla jouw creatieve en bezielde vleugels uit. Vleugels die jou verlichten en doen verbazen van wat je kan. Lach om jouw vaders cynisme, maar gebruik het niet als basisbrandstof. En gebruik jouw moeders grondwaarden als kompas, wanneer je jouw weg kwijt raakt.

Laat dit mijn bindend contract zijn voor de wortels en vleugels die ik je steeds beloof te bieden. Spreek me erop aan als ik daarin dreig tekort te schieten. Behalve over vrouwen en voetbal hoop ik dat we het binnenkort ook daarover kunnen hebben. Zodat je je effectief kan ontwikkelen tot een verantwoordelijke, maar vrije Vanderveeren-Viking.

Met jouw voornaam hebben we je alvast een basisplatform van wortels en vleugels geschonken. Jouw naamgenoten heersten eeuwenlang over het Noorden, met een koninklijke naam die vlot over de internationale tongen zweeft. Klaar om de wereld te veroveren. Mijn onvoorwaardelijke steun heb je alvast.

We zien elkaar snel,

Jouw cynische, maar liefhebbende vader.